Direktlänk till inlägg 15 maj 2012

Forskning om Borgamostad

Av hovet - 15 maj 2012 21:29

Jag har tyvärr inte fått fram någon forskning om fornborgen Borgamostad. Det finns en del texter om Borgabostad från bland annat Blekingeboken där många fornborgar nämns men ingen specifik forskning om borgen. Jag har även frågat min mormor och morfar om någon varit i kontakt med dem angående borgen men inget som varit av intresse. Axel Hammelin har i boken Blekinge-bygder skrivit om borgen och då jämfört den med hästhagen som sett ut på liknande sett. Hästhagen har också omringats av sjöar och därför har Borgamostad jämförts med Hästhagen. Detta är det enda som skrivits om borgen. Jag kommer fortsätta att leta efter fakta om borgen men Ronneby stadsbibliotek har bara de två böcker jag nämnt. Blekinge boken tar upp liknande fakta och jämförelse Hammelin har även skrivit texter i den. Faktan som framgår i böckerna är plats analyser och inget som finns konkret. 


Övriga spekulationer som finns om sägner är de som kommer från byn och finns bevarade och som jag har haft med mig sen jag kunde förstå vad folk i min omgivning sa om borgen.


Det är rätt intressant att ingen forskning finns om Brgamostad och kanske vore det aktuellt för mig någon gång i framtiden ;)

 

 
 
Ingen bild

Same-David III

29 maj 2012 13:16

Vad exakt är "hästhagen" i sammanhanget? Är det bara en vanlig hästhage i närheten eller en gammal plats känd som "hästhagen"?

hovet

29 maj 2012 13:30

Nej det är en fornlämning som tros ha varit en borg liknande Borgamostad. Hästhagen nämns eftersom den troligtvis också haft sjöar runt sig som bildat en vallgrav.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av hovet - 28 maj 2012 22:19


I byn Öljehult, Hoby Socken, fanns en gång ett träkapell. Detta kapell byggdes år 1754, och här höll sedan Hobys präst gudstjänst först tre, sen efter en tid tolv, gånger om året. Kapellet byggdes om till dagens vackra kyrka år 1840. Anledningen till...

Av hovet - 24 maj 2012 14:04

Gamla Brunnshotellet   Gamla Brunnshotellet byggdes 1895-97 och ritades avMalmöarkitekten Alfred Arwidius. Det vackra och imponerande brunnshotellet stodfärdigt 1897 efter en intensiv uppbyggnadstid då brunnspark, brunnsskog,brunnsvillor, restaur...

Av hovet - 23 maj 2012 23:07

Ända sedan upptäckten av den friska källan 1705 har människor vallfärdat till Ronneby för att "dricka brunn", koppla av och må bra. Redan kring 1880 blev Brunnsparken landets mest besökta kurort, och i hjärtat av "Sveriges Trädgård". Idag är det vår...

Av hovet - 23 maj 2012 16:29

Jag har använt mig av de böcker som fanns om Erinsboda Brunn i stadsbiblioteket i Ronneby.  Eringsboda, vår hembygd. Utgivare: Hembygdssektionen vid Eringsboda Samhälls- och hembygdsförening Eringsboda Socken, i medelstad härad Författare: Richar...

Av hovet - 21 maj 2012 20:12


Jag har nu letat upp samtliga böcker som Ronneby stadsbibliotek har och det är Blekingeboken x 3. De är från åren 1984,1967 och 1937. Samtliga är från Blekinge musei och hembygdsförbund och allting som står skirvet om Borgamostad är skrivit av Axel H...

Presentation


Hej välkommen till en blogg som drivs av en historia klass. Här kan du följa diskussioner och tips. Lämna gärna en kommentar med din åsikt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards